Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv praktické výuky na motivaci žáků středních škol ke studiu biologie
Janštová, Vanda ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Čížková, Věra (oponent) ; Stuchlíková, Iva (oponent)
Důvody poklesu zájmu žáků o přírodní vědy a o studium těchto věd jsou předmětem výzkumu v rozvinutých zemích včetně České republiky již několik dekád. Zároveň je klíčovou otázkou jak je možné žáky k zájmu o přírodní vědy přivést a motivovat je ke studiu těchto předmětů. Nabízí se celá řada forem i metod výuky. V této práci byl zkoumán vliv praktických cvičení na motivaci středoškolských žáků ke studiu biologie. Od středoškolských učitelů biologie byly získány údaje o zastoupení tematických celků v praktické výuce. Jako jeden z nejméně zastoupených celků vyšla molekulární biologie a genetika. Pro tento tematický celek byla navržena a otestována praktická cvičení. Bylo ukázáno, že navržená jednodenní cvičení mají kladný vliv na motivaci žáků ke studiu biologie. Dále byly zjišťovány vlivy dalších proměnných (věk, pohlaví, počet praktických cvičení v běžné výuce) na motivaci žáků. Míra motivace českých žáků byla porovnána s motivací žáků z Nového Zélandu. V obou zemích byli ke studiu biologie motivovanější mladší žáci a chlapci, novozélandští žáci dosáhli vyšších motivačních skóre než čeští. Aby bylo možné popsat, co ke studiu biologie přivedlo žáky, kteří o ni mají hlubší zájem, bylo provedeno šetření mezi řešiteli Biologické olympiády, Středoškolské odborné činnosti, účastníky odborného biologického...
Zapojení odborníků z praxe do výuky na gymnáziích
Svoboda, Jan ; Svobodová, Zuzana (vedoucí práce) ; Veteška, Jaroslav (oponent)
Název diplomové práce: Zapojení odborníků z praxe do výuky na gymnáziích Jméno: Jan Svoboda Studijní obor: Andragogika a management vzdělávání Diplomová práce se zaměřuje na oblast, která je na odborných školách praktikována, rozvíjena a podporována trvale a dlouhodobě, ale na gymnáziích může být vnímána problematicky a až neuchopitelně. Jedná se o zapojení odborníků z praxe do výuky. Teoretická část se opírá o prozkoumání otázky, kdo je to vlastně odborník a s tím také o úzce související problematiku kompetencí. Na ni následně navazuje prozkoumání forem výuky, ve které je možné zapojit odborníky z praxe. Po ni se zabývám analýzou kurikula gymnázií a rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. V této části práce se také dotknu aktuálních souvisejících témat jako je např. Strategie 2030+, legislativa, neziskové organizace a multikulturalita. Empirická část se metodologicky opírá o přístupy případové studie a zaměřuje se na oblasti RVP, které vedení gymnázií vnímá jako vhodné pro zapojení odborníků z praxe do výuky a využití výukové formy co-teachingu. Konkrétně se věnuje vhodným tématům pro výuku, výhodám a omezením a podmínkám dané formy pro zapojení odborníků z praxe do výuky na gymnáziích, Základem analytická fáze je analýza průřezových témat z RVP, ve které identifikuji možné oblasti zapojení...
Maturita z výtvarné výchovy
Vozný, Martin ; Fišerová, Zuzana (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Vozný, M.: Maturita z výtvarné výchovy. [Diplomová práce] Praha 2019. Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, počet stran:85. Diplomová práce se zaměřuje na téma maturit, a to konkrétně na maturitu z výtvarné výchovy. V rámci teoretických aspektů je zkoumáno prostřednictvím kurikulárních dokumentů, školského zákona a k tomu příslušných vyhlášek maturita a její možnosti v rámci formy a obsahu. Součástí práce je rovněž i výzkumná část, která je založena na kvalitativním výzkumu. Ta přináší zjištění, která jsou vytvořena na základě vykonaných pozorováních a realizovaných polostrukturovaných hloubkových rozhovorů s audiozáznamy na předem vybraných gymnáziích. Informace získané z terénu jsou nadále reflektovány a podrobeny patřičnému designu výzkumu, který se opírá o zakotvenou teorii. Audiozáznamy z výzkumných rozhovorů jsou následně přepsány a je provedeno otevřené, axiální kódování dokumentů. Výstupem je vhled do nově objevených vztahů a kategorií, které souvisí s formováním obsahu, formy a reflexe maturitní zkoušky z výtvarné výchovy. Výsledkem práce je vytvoření vlastního designu maturitní zkoušky z výtvarné výchovy, který vychází ze sémantického přístupu. Klíčova slova: Maturitní zkouška, výtvarná výchova, výzkum, vyšší sekundární vzdělávání, kurikulární dokumenty,...
Výuka středoškolských učitelů fyziky, jejichž žáci pokračují ve studiu fyziky na vysoké škole
Špilínková, Ivana ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Strategickým cílem výzkumu uvedeného v této diplomové práci je přispět ke zlepšení kvality výuky fyziky na středních školách. Při výzkumu jsme se zaměřili na tyto dvě otázky: Které parametry kvality jsou typické pro výuku vedenou učiteli fyziky, jejichž studenti pokračují ve studiu na MFF UK? Jak učitelé působí na fyzikálně nadané a motivované žáky? Jako výzkumný plán byla zvolena případová studie. Konkrétně jsme se zaměřili na výuku tří učitelů, jejichž žáci pokračují ve zvýšené míře ve studiu fyziky na vysoké škole. Kvantitativní část, v rámci které probíhalo pedagogické pozorování výuky, byla pojata jako výzkum ex-post-facto. Následovala kvalitativní část, ve které byly ke sběru dat využity polostrukturované rozhovory, díky kterým byly získané informace zasazeny do širšího kontextu. Výsledky výzkumu ukázaly, že naplnění některých parametrů je pro výuku daných učitelů společné (např. fyzikální odbornost, matematický model, abstraktní představivost vyjadřování žáků), v jiných parametrech se jejich výuka liší (např. využití pomůcek, výklad, zájem žáků, využití hodnocení) a některé parametry se ve výuce téměř nevyskytují (např. práce s textem, heuristická metoda). Některé závěry výzkumu se týkají také práce s fyzikálně motivovanými a nadanými žáky.
Hodnocení mikroskopovacích dovedností žáků středních škol
Míková, Zuzana ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Zájem o přírodní vědy na středních školách se snižuje. Žákům středních škol chybí motivace se těmito vědami více zabývat, ačkoliv nám přírodní vědy otvírají větší obzor k porozumění přírodě a chodu světa okolo nás. Motivaci u žáků středních škol mohou zvýšit vyučující svým přístupem k jednotlivým předmětům během vyučovacích hodin propojením běžné školní výuky a světa okolo nich. Během vyučování může probíhat poutavý výklad propojený s praktickými činnostmi nebo prakticky zaměřenými laboratorními pracemi. Častou náplní laboratorních prací je používání mikroskopů. Jednou z možností mikroskopie, která je pro většinu veřejnosti nejbližší, je světelná mikroskopie, se kterou se žáci nejčastěji setkávají. Díky tomu, že se mikroskopování používá ve škole, je potřeba jej nějakým způsobem ohodnotit. Právě hodnocením výuky mikroskopování a dalších činností s tím spojených se tato diplomová práce zabývá. Nejprve jsem na základě informací od učitelů zjišťovala podle nich optimální pracovní postup mikroskopování a důležité výsledné dovednosti žáků. Na základě těchto zjištění byly vytvořeny dva dotazníky - jeden pro žáky a jeden jejich vyučující - pomocí kterých jsem zjišťovala postoje žáků k mikroskopování, dále jejich pracovní postupy a v případě žáků ještě vlastní ohodnocení svých mikroskopovacích schopností....
Postoje žáků středních škol ke geneticky modifikovaným organismům
Brousková, Mariana ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Čížková, Věra (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na zjištění postojů žáků českých středních škol ke geneticky modifikovaným organismům (= GMO). Hlavním cílem práce je proto zjistit postoje ke GMO a znalosti žáků o GMO, zjistit, zda existuje souvislost mezi výše zmíněnými postoji a znalostmi žáků; zjistit, zda a jakým způsobem jsou postoje studentů ke GMO ovlivňovány rodinným prostředím (stupeň a zaměření vzdělání otce a matky, náboženství), školním prostředím (učitelé, škola) a místem bydliště. Sběr dat proběhl formou kvantitativní dotazníkové studie u 185 žáků pražských a mimopražských gymnázií z 10 různých tříd. Z mých zjištění vyplývá, že postoje českých žáků ke GMO jsou pozitivní a nejsou ovlivněny pohlavím, vzděláním rodičů, vztahem žáka k biologii, zaměřením plánovaného studia na vysoké škole, ani místem, v němž se nachází jejich škola. Avšak současně byl nalezen statisticky významný rozdíl v případě ovlivnění volnočasovými aktivitami, učitelem, který žáky učí a nákupem biopotravin. V případě znalostí žáka byl nalezen signifikantní rozdíl v případě zaměření vzdělání otce, zaměření plánovaného studia na vysoké škole a vztahu žáka k biologii. Souvislost mezi postoji a znalostmi žáků nebyla nalezena. Součástí práce je také didaktický materiál, který by měl pomoci učitelům s výukou o této problematice bez...
Vliv praktické výuky na motivaci žáků středních škol ke studiu biologie
Janštová, Vanda ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Čížková, Věra (oponent) ; Stuchlíková, Iva (oponent)
Důvody poklesu zájmu žáků o přírodní vědy a o studium těchto věd jsou předmětem výzkumu v rozvinutých zemích včetně České republiky již několik dekád. Zároveň je klíčovou otázkou jak je možné žáky k zájmu o přírodní vědy přivést a motivovat je ke studiu těchto předmětů. Nabízí se celá řada forem i metod výuky. V této práci byl zkoumán vliv praktických cvičení na motivaci středoškolských žáků ke studiu biologie. Od středoškolských učitelů biologie byly získány údaje o zastoupení tematických celků v praktické výuce. Jako jeden z nejméně zastoupených celků vyšla molekulární biologie a genetika. Pro tento tematický celek byla navržena a otestována praktická cvičení. Bylo ukázáno, že navržená jednodenní cvičení mají kladný vliv na motivaci žáků ke studiu biologie. Dále byly zjišťovány vlivy dalších proměnných (věk, pohlaví, počet praktických cvičení v běžné výuce) na motivaci žáků. Míra motivace českých žáků byla porovnána s motivací žáků z Nového Zélandu. V obou zemích byli ke studiu biologie motivovanější mladší žáci a chlapci, novozélandští žáci dosáhli vyšších motivačních skóre než čeští. Aby bylo možné popsat, co ke studiu biologie přivedlo žáky, kteří o ni mají hlubší zájem, bylo provedeno šetření mezi řešiteli Biologické olympiády, Středoškolské odborné činnosti, účastníky odborného biologického...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.